Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Rozmiar czcionek: A A+ A++ | Zmień kontrast
Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Niepołomice

Klub Seniora z Ochmanowa wybrał się w podróż po wybrzeżu zachodniopomorskim.

Utworzono dnia 20.07.2020

W czerwcu bieżącego roku Klub Seniora z Ochmanowa wybrał się w podróż po wybrzeżu zachodniopomorskim.

Zamieszkaliśmy nad samym Morzem Bałtyckim w maleńkiej miejscowości Mrzeżyno.

Mrzeżyno leży w środkowej części wybrzeża woj. zachodniopomorskiego, w północno-wschodniej części powiatu gryfickiego. Miejscowość położona jest nad Zatoką Pomorską, u ujścia rzeki Regi, na Wybrzeżu Trzebiatowskim – jednym z mezoregionów Pobrzeża Szczecińskiego. Około 18 km od Kołobrzegu.

Każdego lata z powodu walorów krajoznawczych i wypoczynkowych Mrzeżyno odwiedza duża liczba turystów i my także postanowiliśmy zwiedzić to miasteczko. Walorami turystycznymi miejscowości są: położenie nad morzem, ujście rzeki, mikroklimat nadmorski, piaszczyste plaże, port morski, bory bażynowe, możliwość wędkowania.

Do aktywnych form spędzania czasu w miejscowości należą spływy kajakowe rzeką Regą z  Trzebiatowa, a także wykorzystanie okolicznych lasów na spacery i wycieczki rowerowe. W mrzeżyńskim porcie organizowane są rejsy statkiem pasażerskim, specjalistyczną łodzią typu RIB (ang. Rigid Inflatable Boats) oraz jachtem po morzu i wycieczki po Redze. My te atrakcję poznaliśmy. W czasie naszego pobytu rano, w południe i wieczorem dokładnie przemierzyliśmy mrzeżyńskie plaże i lasy. Niejednokrotnie odwiedzaliśmy rybaków w porcie. Zwiedziliśmy także piękny kościółek a całą miejscowość i jej dalsze obrzeża dodatkowo poznaliśmy z okien mrzeżyńskiej ciuchci. Piękna pogoda, która towarzyszyła nam przez wszystkie dni zachęcała do leniuchowania na plaży i kąpieli w Bałtyku ale nasza grupa miała na celu zobaczenie czegoś więcej. I tak udaliśmy się do miejscowości Trzęsacz aby podziwiać ruiny gotyckiego kościoła wybudowanego na przełomie XIV/XV wieku w odległości prawie 2 km od morza. Niestety procesy abrazyjne spowodowały, że brzeg morski nieustannie zbliżał się do budowli. Ostatnie nabożeństwo odprawiono w kościele 2 marca 1874 roku. Wyposażenie świątyni przewieziono do katedry w Kamieniu Pomorskim, a część zabytkowego tryptyku dziś można obejrzeć w rewalskim kościele. W 1901 roku zawaliła się pierwsza część kościoła. Obecnie pozostał jedynie fragment południowej ściany. Jest to jedyna tego typu atrakcja turystyczna w Europie dlatego warto to zobaczyć.

Dalej udaliśmy się na wzniesienie Gosań  o wysokości 93,4 m n.p.m., położone na wyspie Wolin, bezpośrednio nad Morzem Bałtyckim. Znajduje się ono na terenie Wolińskiego Parku Narodowego i jest jednym z czterech punktów widokowych Parku. Wzgórze znajduje się ok. 4 km na północny wschód od Międzyzdrojów i rozciąga się z niego piękny widok na Zatokę Pomorską. Wzgórze reprezentuje typ klifu abrazyjnego osypiskowego. Osypujące się piaszczysto-żwirowe zbocze nachylone jest pod kątem zsypu naturalnego.

I dalej na zachód do Międzyzdojów do miasta gwiazd. Miasto to położone jest nad Zatoką Pomorską, nad wąskim pasem wydm, który jest intensywnie zagospodarowany przez infrastrukturę turystyczną (piękny hotel Amber Baltic). Przechodząc obok trafiamy na deptak spacerowy tzw Promenadę Gwiazd i dalej na molo żelbetowe o długości 395 m, gdzie na  końcu znajduje się przystań żeglugi przybrzeżnej skąd odchodzą rejsy do Świnoujścia i niemieckich portów Uznamu – niestety brak czasu nie pozwolił nam wybrać się w taki rejs.  Lecz dodam, że po wschodniej stronie wejścia na molo ustawiona jest szafka meteorologiczna z przełomu XIX/XX w., będąca obiektem małej architektury. Przeszklona witryna z termometrem, higrometrem i barometrem, informuje spacerujących o stanie pogody. I dalej widzimy i podziwiamy Park Zdrojowy im. Fryderyka Chopina, który został założony na przełomie XIX/XX wieku i jest objęty ochroną konserwatorską. W parku 1999 roku odsłonięto pomnik Fryderyka Chopina. Znajduje się tu również dawny dom zdrojowy z końca XIX wieku, który jest obecnie Międzynarodowym Domem Kultury. Tuż obok mieści się Gabinet Gwiazd, będący gabinetem figur woskowych. Trudno się oprzeć walorom turystycznym tego miasta.

My jednak jako zgodna grupa z żalem ale pożegnaliśmy się z Międzyzdojami i wróciliśmy do naszego małego ale jakże sympatycznego Mrzeżyna gdzie cisza, spokój, piękna pogoda i niezapomniane szerokie, piaszczyste plaże czekały na nas. Wspólnie spędzony czas przy wieczornym ognisku tylko nas zbliżył i pozwolił snuć plany już na przyszły rok.

W drodze powrotnej trudno było przejechać obok największego posągu Chrystusa na świecie nie patrząc na niego z bliska. Tak więc zjechaliśmy lekko z trasy na przedmieścia Świebodzina aby podziwiać Figurę Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata  bo tak brzmi pełna nazwa tego posągu. Świebodziński Chrystus mierzy 36 metrów wraz z koroną, stoi na 16-metrowym sztucznym wzniesieniu, a rozpiętość jego ramion wynosi 24 metry.

A potem, dalej pełni niezapomnianych wrażeń z całego pobytu na wybrzeżu, ruszyliśmy w drogę powrotną do Ochmanowa.

Wszystkim, którzy przyczynili się do naszego wspaniałego wypoczynku serdecznie dziękujemy.

Klub Seniora Ochmanów

Utworzono dnia 20.07.2020, 12:35

Fotograficzna relacja z wyjazdu

UWAGA!

UWAGA!!! ZWROT VAT ZA GAZ. Wniosek należy złożyć do 30 września 2024 r. lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.

UWAGA! Nowe druki do świadczeń rodzinnych obowiązujące od 1.01.2024r.

UWAGA! Dodatek osłonowy na 2024 rok - DRUK

UWAGA! Świadczenie REFUNDACJA PODATKU VAT ZA GAZ za 2023 roku - KLIKNIJ MNIE PO WIĘCEJ

ŚWIADCZENIA RODZINNE i FUNDUSZ ALIMENTACYJNY:

1. Od 1 lipca 2023r. do 30 listopada 2023r. można będzie składać wnioski o Zasiłek Rodzinny na okres 2023-2024 w formie elektronicznej a od 1 sierpnia 2023r. w formie papierowej. Po tym terminie zasiłek kontynuowany będzie od miesiąca złożenia wniosku.
  2. Od 1 lipca 2023 r. do 31 października 2023r. można będzie składać wnioski o Fundusz alimentacyjny na okres 2023-2024 w formie elektronicznej a od 1 sierpnia 2023r. w formie papierowej w oddziale MGOPS. Po tym terminie zasiłek kontynuowany będzie od miesiąca złożenia wniosku.
  3. Od 1 lipca 2023r. do 30 listopada 2023r. można będzie składać wnioski o Specjalny Zasiłek Opiekuńczy na okres 2023-2024 w formie elektronicznej a od 1 sierpnia 2023r. w formie papierowej. Po tym terminie zasiłek kontynuowany będzie od miesiąca złożenia wniosku.

Ponadto przypominamy Świadczenie Wychowawcze 500+ realizuje ZUS. W okresie od 1 lutego do 31 maja 2023 roku, należało złożyć wniosek do ZUS o przedłużenie Świadczenia Wychowawczego 500+ na okres zasiłkowy, który zaczyna się od 1 czerwca 2023 roku do 31 maja 2024 roku.

Zegar

Kalendarz

Lista wydarzeń w miesiącu Kwiecień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.